Turangi

25 december 2015 - Turangi, Nieuw-Zeeland

Vandaag op 1e kerstdag zijn we in Turangi aangekomen na een prachtige rit van Napier via Waiouru. Deze zelfontdekte weg buiten de gebaande paden bleek 150 km schoonheid op te leveren. Bovendien waren we er bijna alleen, waarschijnlijk, omdat iedereen in NZ 's middags aan de kerstlunch zit. Prachtige landschappen en heel veel schapen. En nu in een chalet aangeland bij een lodge.

Na onze bootreis van Z naar N zaten we in een prachtige b&b midden in Wellington, zodat we eenvoudig te voet de stad konden bekijken. Gert had eerst nog wat onder z'n Hielke, dat moest worden verwijderd. Havenfront, Te Papamuseum, kabelbaan, botanische- en rozentuin en parlementsgebouwen. En er was ook nog tijd voor een rondje langs de kust met de auto.  ''s Avonds kookte Joyce van de B&B voor ons, de absolute top tot nu toe. En we aten samen met hen, zodat we heel wat over NZ  te weten kwamen. En gezellig met Baileys op tafel.

Na 2 dagen Wellington naar Napier, de stad van de Art Deco, ontstaan na de aardbeving van 1931. En in B&B de Verandah, de plaatjes laten wel zien waarom. Onze kerstavondmaaltijd was niet wat we ervan verwacht hadden. We hadden Joyce mee moeten nemen voor de rest van de reis. Maar het ontbijt op 1e kerstdag was weer klasse! Het liep 's morgens vroeg al volledig uit de hand met een paar Zwitsers en onze gastvrouw, -heer en hun zoon, zie filmpje!

1. Agnes & Albert:
    25 december 2015
    wat een leuke video van kerst de natuur heeft wel watweg van zuid frankrijk liefs agnes
  2. Kiwi vrinten:
    27 december 2015
    Hello Lorette & Gert,

ziet er allemaal gewéldig uit en lees dat jullie optimaal genieten. jammer alleen dat tijdens de overtocht van Z naar N het weer niet meezat, waardoor de adembenemende Marlborough Sounds in optima forma aan jullie oog onttrokken is. maybe next time ?!?

delicious food werd jullie gepresenteerd door Joyce, verwennerij zeg ! ook de video geeft een heerlijke sfeer weer. dat vind ik het voordeel van hetzij een B&B dan wel een hostel, zulks tref je zomaar niet in een hotel/motel, veel onpersoonlijker en ben je meer op jezelf/elkaar aangewezen.

mijn oog viel op het Criterion Hotel in Napier dat jullie gefotografeerd hebben, het zalmroze gebouw op de hoek van de straat. hier hebben Jan/Nolda/Gerard en ik gelogeerd. ik heb daar intussen 3x verbleven, behoort ook tot de heritage van Art Deco.

volgens mij hebben jullie op de tocht van Napier naar Turangi de historisch bekende Gentle Annie Rd gereden, recentelijk volledig geasfalteerd. ook die hebben wij in 2013 onder de wielen gehad. tot voor kort was de route nog vol sections of rough gravel, nu is hij volledig geasfalteerd wat hem aantrekkelijk en comfortabeler berijdbaar maakt met spectaculaire views. de schapen die je aantreft zijn overwegend Merino sheep, geprezen voor de kwaliteit van de wol.

zo is ook de SH1 to Cape Reinga, the Nothernmost tip of NZ, sinds kort volledig geasfalteerd, eveneens een panoramic stretch in NZ (welke road of route niet, ja toch niet dan ?!?!).

onze Kerstdagen hebben wij in gepaste sfeer doorgebracht in all time high temperatures. het historisch record is gebroken, dat hebben wij dan mooi kunnen meemaken. als vanzelfsprekend klagen bijna alle NLers, daarvoor zijn het ook NLers (een klaagvolk - <proud being a Kiwi *haha*>). dat het niet sneeuwt of vriest vinden ze niks, maar toen het zo bar en boos was in 2010 was het ook één grote klachtenregen, nooit goed !
  3. Kiwi vrinten:
    27 december 2015
    (weet niet zeker of je deel 2 van mijn verslag hebt ontvangen, vandaar een tweede poging).

wij gaan nu op naar het afsluiten van 2015, een bewogen jaar op het gebied van gezondheid in het bijzonder voor Gerard. hoop voor hem dat het volgende jaar rustiger verloopt. we zullen met een luide knal de dop van de fles blazen en al het kwade (geesten) daaruit laten ontsnappen om met het heerlijke vocht een toast uit te brengen op een gezond en gelukkig 2016.

jullie hebben een voorsprong op ons, in NZ is het eerder Nieuwjaar dan bij ons. wij wensen jullie een fijne gezellige en veilige jaarwisseling.

tot lees !

best personal regards,
    Gerard & Wilm@
  4. Alice McGuckin:
    28 december 2015
    Lieve Gert en Lorette,

Een zalig kerstfeest gewenst vanuit The States. Wat een geweldig avontuur zeg. Wat hebben jullie al veel gedaan en gezien. Prachtige natuur met heel veel gezellige en mooie momenten. Geniet ervan en een mooi en gezegend 2016 gewenst. Liefs Alice
  5. Agnes & Albert:
    10 januari 2016