Rotorua

29 december 2015 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

De kerstdagen konden niet koninklijker zijn dan in de Lodge van Turangi, de Tongariro lodge. Eeuwen geleden was daar ooit de Queen met haar gevolg neergestreken. De mensen van nu kregen nog een glinstering in d'ogen van dat feit. Dan kom je natuurlijk niet meer aan met prijs/kwaliteit. Dan is het gewoon KONINGS. We hebben er goed geslapen en heerlijk gegeten, want deze Royal kok kon er wat van. De eerste avond kregen we buffet en maakten gelijk kennis met een stel uit Oosterbeek. Zij deden 9 weken NZ op de fiets!! Slechts 7 kilo bagage mee, want hun fietsen wogen elk al 23 kilo. Dapper trapten zij zich door laag en vooral hoog Nieuw-Zeeland. We kwamen ze nog twee keer tegen. Heen en terug, want op de fiets kom je op een dag niet verder dan 80 km. en dat is al heel wat. Met de auto zoef je dat door dit land zo weg.

Op weg pak je alles mee wat maar de moeite waard is en dat is veel. We hebben vulkanen gezien door ijskoud in een kabelbaan te gaan zitten. Dachten dat we nooit meer in een skilift zouden zitten, dus toch. Verkleumd boven, we hadden nog wel extra dikke jassen aan, keken we over een desolaat grauw landschap. Daar moet in de winter wel veel sneeuw vallen, wil je lekker naar beneden kunnen suizen. Het is een geliefd skigebied. Naast de vulkaan zagen we Lake Taupo en daarna Huga Falls. Ongelooflijk te zien hoe wild en woest een rivier zich door rotsen perst en ten val komt. Een prachtige waterval met langs de rivier een pad, waarop we een wandeling van een uur hebben gemaakt.

Uit alle gaten onderweg kwamen ons rookwolken tegemoet. De grond hier bevat zwavel dat voortdurend ontsnapt en opstijgt. Meer fenomenen hebben we gezien. Duivelse luchten en gifgroene kleuren van stoffen en gaten, alles bij elkaar geothermal activiteiten van jewelste. De wandeling in Wai-O-Tapu was, door deze wonderlijke natuur, indrukwekkend. Het filmpje van de geijser voegt veel toe. De maori vertelde over de ontdekking van dit fenomeen en vervolgens voegde hij zeepsop toe en daar steeg het water hoog boven ons, er zaten zeker 1000 mensen, de lucht in. Uren later zat er nog een chemisch luchtje in en om ons. 's Avonds hebben we, wat een surprise,  werkelijk fantastisch gegeten bij de Italiaan uit Firenze!! Compliment: zelfs in Italie nog nooit zo lekker catch-of-the-day gegeten en dat zegt veel!

1. Kiwi vrinten:
    28 december 2015
    Ain't that breathtaking, Wai-o-tapu, zowel dat de zwavel op je adem slaat als de adem in je keel stokt door de scenery van dit fascinerend natuurgebied. Super dat het weer zo geweldig was; zo komt de 'uitbarsting' van Lady Knox Geyser fraai in beeld alsook de kleurenpaletten van de thermische baden. Jullie genieten van alle geneugten van het leven, waaronder culinair. Heel verstandig, als er leven is na de dood dan doen we het allemaal dunnetjes over, maar zolang we op deze aardkloot rondwaren zoveel mogelijk meepikken, nietwaar ?!

Enjoy !
    Groetjes Gerard & Wilm@
  2. Janneke:
    28 december 2015
    Prachtige foto's weer. Tip van de dag: je kunt wel extra dikke jassen aandoen; als je een korte broek aantrekt daaronder, dan helpt dat maar deels
  3. Ellen:
    28 december 2015
    Wat hebben jullie weer een bijzonder gebied toegevoegd aan al die andere indrukken die er al waren. En zowaar Italiaans gegeten. Wat een verrassing. Die namen klinken allemaal helemaal Maori. Klinkt ons bijna vertrouwd in de oren. Op naar het Ouwejaar!
  4. Agnes & Albert:
    29 december 2015
    agnes
    wat indrukwekkend allemaal .na zoveel weken nog steeds nieuwe verrassingen .hier is ook nieuws de narcissen bloeien met kerst op de koude grond.lieverds een goed uiteinde en een genietend begin
    albert en agnes
  5. Lies de Vrind:
    29 december 2015
    Het ziet er allemaal geweldig uit.Wat eenprachtig opgemaakt gerecht !! Alvast een gezellige jaarwisseling en een goed begin van het nieuwejaar. Liefs : Lies