Franz Jozef

16 december 2015 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Op onze laatste avond in Queenstown schoven we voor een pilsje bij het meer aan bij 4 jonge mannen ( begin 30), die uit Zuid Afrika bleken te komen. Op zoek naar werk, gezinnen in ZA. We vroegen of ze dachten dat het ooit nog goed zou komen met dat prachtige land waar alles is! Ze waren niet optimistisch en de heimwee straalde er vanaf. Je realiseert je maar weer eens hoe goed wij het hebben in ons kikkerlandje.

Toen we afscheid namen wisten we dat we 1 van deze mannen weer tegen zouden komen, namelijk in Wannaka, waar hij kok is in een restaurant op 100 m van ons huisje! Welk een toeval. We hebben er uitstekend gegeten!

De volgende dag golfdag. Helaas alleen voor Gert. Met een buggy en een caddie was het wel mooi scoren. 30 punten voor de Golfman. Opnieuw een vinkje bij alle landen waar  tot nu toe gegolfd werd. De wind blies die dag over Wanaka. De huisbazin had het over 'El Nino' maar ook de mistral kon genoemd. Overigens waren haar huisjes vooral mooi, kijk naar de plaatjes.

Maandag op weg naar weer een spannende ervaring. Helikoptervieuw over de gletsjers van Franz Josef. Over de Haast pass tussen twee schitterende meren door. Wat deed Frans ooit in NZ en wie had er haast? Dit terzijde. De weg naar F. J. was verder niet echt interessant, weliswaar wereld erfgoed en regenwoud, groener dan groen en 8!! graden. Om het geheel passend te omlijsten kwam de regen met bakken  uit de hemel. De foto met een ietwat uitgetelde doch frivole Gert laat het droevige beeld zien van een grijze lucht. Daar stijgt geen heli meer veilig de lucht in.

De dag waarop de vlucht gepland was hebben we goed besteed. Eerst naar de woeste golven van de Tasman zee, daarna geklommen naar de voet van de Fox gletsjer. 0nderweg kwamen we Alberts hutje tegen, compleet met houten hond. Hij staat voor je klaar Appie!

Bij de beklimming van de gletsjer begon het weer te regenen en moest Loretje afhaken. Maar ik heb de top gehaald! Zie de foto's als bewijs.

Woensdag was gepland als reisdag naar Greymouth, niet al te ver. We hadden dus nog een escape voor een helivlucht. Vroeg op, 8 uur, te veel wolken. Uiteindelijk brak om 11.00 uur de lucht open voor een korte vlucht. Eenmaal onderweg werd het zo helder, dat we zelfs konden landen op de gletjer. Het werd de enige vlucht van de dag, wat een geluk opnieuw! En wat een onvergetelijke ervaring, dat is helaas niet in foto's te vatten.

Daarna op pad. De hotelbaas stuurde ons in Greymouth direct door naar Punakaiki ivm het gunstige getijde. Onze tweede superbelevenis van deze dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Maartje Teeuwen:
    16 december 2015
    Net alle diashows bekeken, echt FANTASTISCH!! Wat hebben jullie een super reis en wij - nu - in Nederland bewolkt/regen en druilerig weer!! Maartje
  2. Kiwi vrinten:
    19 december 2015
    Hi luitjes,

al zit het weer niet altijd op elk moment mee, toch boffen jullie met grote regelmaat zoals in FJ, tja het mag continue tegenzitten. geluk kun je niet afdwingen, echter geen reden tot klagen volgens mij. de foto's doen mij onze recente reis weer herbeleven. van Wanaka tot aan de Haast Pass is een fraai gebied, vooral als er aan weerszijden een prachtig meer ontluikt. daarna gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het een beetje saai is tot aan Fox Glacier, goed de boog kan niet altijd gespannen staan, alhoewel de geluiden die ik opving van mijn medereizigers hoofdzakelijk oh's en ah's waren - 5500 km lang !
    wat wel een extra dimensie geeft is het feit dat jullie route naar Punakaiki 2 x gereden hebben en zodoende een blik van N naar Z en andersom hebben gehad, wat anders scenic views geeft. ook een stuk prettiger, hoef je niet telkens achterom te kijken, rijdt ontspannender !
    de keuzes van de motels/lodges zijn niet te betreuren, ziet er allemaal gewéldig uit.
    keep enjoying !!!
    groetjes ook van Gerard